تبلیغات
مطالب اینترنتی - در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟
 
مطالب اینترنتی
شنبه 6 مرداد 1397 :: نویسنده : نویسنده


مجله سیب سبز – نسرین خسروشاهی: تبریك می‌گوییم شما وارد سه ماهه دوم بارداری شده‌اید. به ماه آرام بارداری خوش آمدید! یك‌سوم ابتدای بارداری یكی از پراسترس‌ترین زمان‌هایی است كه هر مادری ممكن است با آن مواجه شود و شما با رسیدن به ماه چهارم، این دوره پراسترس و ناآرام را پشت سر گذاشته‌اید.

مهم‌ترین تجربه‌ای كه قرار است در این سه ماه لذتش را ببرید، حركات جنین است. بالاخره در این ماه با حس كردن حركت جنین در رحم‌تان به شما ثابت می‌شود كه باردارید. حالا وقت آن است كه نفس راحتی بكشید، هر روز با فرزندتان حرف بزنید و با آرام كردن محیط خانه، به او هم آرامش دهید. نگران نباشید، كارتان در این ماه سخت نیست؛ با توضیحاتی كه در ادامه می‌دهیم می‌فهمید كه شما و فرزندتان در این ماه به چه مراقب‌هایی نیاز دارید.

تغییرات بدنی‌

در این ماه بدون شك به این نتیجه خواهید رسید كه دیگر لباس‌های‌تان اندازه‌تان نمی‌شود. تا هفته 16 خط كمر شما كم‌كم ناپدید می‌شود و تا هفته 17 بالای رحم شما بین استخوان شرمگاهی و ناف قرار می‌گیرد، بنابراین سعی نكنید با لباس‌های تنگ به خودتان فشار بیاورید. حالا كه حال‌تان بهتر است سری به فروشگاه‌های لباس بارداری بزنید و یكسری لباس گشاد بخرید. دیگر تغییراتی كه باید انتظار داشته باشید، شامل موارد زیر است:

به ماه آرامش خوش آمدید

• این ماه هیجان‌انگیز است زیرا برای اولین بار می‌توانید تكان‌های جنین را احساس كنید. انگار پروانه‌ای در معده شما حركت می‌كند. باور كنید یا نه كودك شما تا هفته شانزدهم فرم كلی خود را پیدا كرده است.

• در این ماه، رحم كم‌كم وارد شكم می‌شود و درنتیجه تكرر ادرار كاهش پیدا می‌كند.

• قلب شما در حال حاضر 20 درصد بیشتر از حد معمول خون پمپاژ می‌كند چون جنین برای رشدش به اكسیژن نیاز دارد.

• علائمی كه در این ماه در شما بروز می‌كند ممكن است شبیه ماه قبل بوده و شامل موارد زیر باشد: خستگی، یبوست، سوزش معده، نفخ، خونریزی بینی، خونریزی لثه، افزایش اشتها، تورم مچ پا، رگ‌های واریسی، ترشحات سفید واژن و تنگی نفس.

• در این ماه ممكن است به‌طور متوسط هفته‌ای 453 گرم وزن اضافه كند. در طول این سه ماه باید هر روز 300 كالری بیشتر مصرف كنید. یك لیوان كورن فلكس با شیر و موز حدود 300 كالری است ولی اگر گرسنه‌اید بهتر است خودتان را محدود نكنید.

• سردردهای گاه و بی‌گاه نیز آزاردهنده است. به دلیل قطع مصرف مسكن‌ها در این دوره بهتر است با كمپرس آب سرد در ناحیه پیشانی و گردن، دردها را كاهش دهید.

به فكر سوزش سر دل باشید

سوزش سر دل یك علامت جدید و اذیت‌كننده در این ماه است. این وضعیت احساس سوزشی است كه در قفسه سینه به دلیل رفلاكس اسید‌های معده و برگشت آنها به مری ایجاد می‌شود. در این دوران هورمون‌ها باعث می‌شوند دریچه‌ای كه در بالای معده قرار دارد باز شده و درنتیجه اسیدها به مری بازگردند. سوزش دل زمانی بدتر می‌شود كه دراز بكشید. برای جلوگیری از این حالت بهتر است از غذاهای پرادویه و چرب پرهیز كنید و وعده‌های غذایی كوچك اما مكرر داشته باشید.

می‌توانید شب‌ها قبل از خواب یك لیوان شیر بخورید، چون سوزش سر دل را كاهش می‌دهد. از پزشك متخصص بخواهید آنتی‌اسیدهایی كه در دوران بارداری می‌توانید استفاده كنید، برای‌تان تجویز كند.

تغییرات پوست و مو را جدی نگیرید!

هورمون‌ها همچنین می‌توانند رشد مو و وضعیت پوست‌تان را غیرقابل پیش‌بینی كنند. موهای‌تان ممكن است ضخیم‌تر شود یا حتی دچار ریزش مو شوید. اما به‌طور كلی در دوران بارداری موهای خشك، خشك‌تر می‌شود و موهای چرب، ‌چرب‌تر. پوست‌تان هم می‌تواند در رنگ و بافت شفافیت سابق را نداشته باشد و برخی عروق خونی كوچك زیر پوست‌تان قابل مشاهده باشد. نگران نباشید این مشكلات معمولا با استفاده از كانسیلر قابل ترمیم است. اگر پوست‌تان در دوران بارداری حساس‌تر شد حتما از محصولات مراقبت پوستی ضدحساسیت استفاده كنید.

حساسیت روانی‌تان كم می‌شود

نوسانات خلقی كمتری در این سه ماه اتفاق می‌افتد. ممكن است مدام نگران این باشید كه ناخواسته به جنین آسیب بزنید یا حتی از این ناراحت باشید كه ظاهرتان به هم می‌ریزد. حتی این حس‌ ممكن است سراغ‌تان بیاید كه آیا می‌توانید مادر خوبی باشید و نگران توانایی‌های‌تان در اجرای امور خانه باشید. اما نگران نباشید، همه اینها طبیعی است و اتفاقا حالا كه وارد سه‌ماهه دوم شدید كم‌کم این نگرانی‌ها هم كاهش می‌یابد.

جلوی خروپف را نمی‌توانید بگیرید

در دوران بارداری راه‌های هوایی به دهان و بینی باریك می‌شود و هورمون‌هایی كه لیگمان‌های شما را برای تولد به حالت استراحت درمی‌آورد ممكن است درباره عضلات راه‌های هوایی هم همین كار را كرده باشد و گلوی شما را هنگام نفس كشیدن دچار لرزش كند. تورم بینی هم یكی از دلایل ایجاد خروپف است. سطح بالای استروژن و پروژسترون به ضخیم شدن غشای مخاطی پوشاننده بینی كمك می‌كند. بهترین راه این است كه از دستگاه‌های مرطوب‌كننده هوا در اتاق خواب استفاده كنید.

ورزش را تعطیل نكنید

در این ماه لازم نیست ورزش‌هایی مانند كار با وزنه روی نیمكت را كه برای كمرتان انجام می‌دادید، متوقف كنید. در این حالت قلب شما بالاتر از جنین قرار دارد و آسیبی متوجه جنین نمی‌شود. اگر شنیده‌اید كه نباید به پشت بخوابید و ازقضا مدتی به این حالت ورزش كردید نگران نباشید، بدن شما راهی برای اعلام وضعیت ناراحت به شما دارد و شما قبل از اینكه به جنین آسیبی وارد كنید نسبت به این وضعیت آگاه خواهید شد. مثلا اگر همین‌طور كه به پشت خوابیده‌اید حالت تهوع به شما دست داد یك علامت برای تغییر وضعیت شماست. خیلی عالی خواهد بود اگر بتوانید در یكی از كلاس‌های مربوط به آموزش‌های دوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت‌نام كنید.

به پروبیوتیك‌ها فكر كنید

استفاده از مواد غذایی پروبیوتیك باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما شده، مشكلات گوارشی مانند اسهال و یبوست را برطرف كرده و با مسمومیت‌های غذایی باكتریایی مانند سالمونلا مقابله می‌كند. این نوع مواد غذایی به جذب كلسیم كمك می‌كند و خطر ایجاد حساسیت در نوزاد را به‌شدت كاهش می‌دهد. خوردن ماست پروبیوتیك هم كمك‌كننده است اما باكتری‌های مفید آن به اندازه مكمل‌های پروبیوتیك نیست.

مكمل‌های پروبیوتیك می‌تواند تمام منافعی كه ذكر شد برای‌تان فراهم كند، بنابراین می‌توانید از پزشك‌تان بخواهید اگر لازم است مكمل‌های پروبیوتیك مصرف كنید. اگر در طول دوران بارداری به شما آنتی‌بیوتیك تجویز شد مكمل‌های پروبیوتیك می‌تواند به شما و جنین كمك كند و از عفونت جلوگیری كند.

به ماه آرامش خوش آمدید

یبوست را مهار كنید

اگر شنیده‌اید كه خانم‌های باردار هر پنج دقیقه مجبورند به دستشویی بروند، آن طرف قضیه یبوست مداوم است. افزایش تولید پروژسترون باعث كاهش حركت عضلات شكمی شده، بنابراین یبوست اتفاق می‌افتد. در طول بارداری آب كمی در روده شما جذب می‌شود و این یبوست را تشدید می‌كند. قرص آهنی كه برای كم‌‌خونی مصرف می‌كنید هم در این موضوع دخیل است. برای كاهش علائم یبوست بهتر است آب زیادی مصرف كنید و هر روز ورزش كنید، این غذاها را هم در رژیم غذایی‌تان قرار دهید:

غلات: استفاده از نان و بیسكویت‌های سبوس‌دار

میوه‌های فیبری: سیب با پوست، توت‌فرنگی، گلابی با پوست، انبه و موز

میوه خشك: خرما، قیسی، آلو و انجیر

سبزی‌های سرشار از فیبر: لوبیا، بروكلی، كاهو، كلم، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی

دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان این توصیه‌‌ها را با شما درمیان می‌گذارد:

آزمایش‌های مهم ماه

بررسی‌هایی كه در این ماه باید انجام دهید مشابه ماه قبل است و پزشك باید مواردی مانند وزن، فشار خون، اندازه و شكل رحم، قند و پروتئین ادرار، ضربان قلب جنین و نشانه‌های تورم مچ پا، تغییرات بینایی یا درد شكمی را بررسی كند. ممكن است آزمایش‌هایی برای این ماه به شما پیشنهاد شود:

• سونوگرافی در هفته 16 تا 20. سونوگرافی امواج صوتی ایجاد می‌كند تا عكسی از جنین در مانیتور به مادر بدهد. سونوگرافی در این ماه می‌تواند حضور دوقلوها و موقعیت دقیق جفت را مشخص كند. بهتر است این سونوگرافی را با مثانه پر انجام دهید.

• آزمایش آلفافتوپروتئین برای مشخص كردن نقایص لوله عصبی در هفته شانزدهم انجام می‌شود. این آزمایش در ادامه آزمایش‌های غربالگری تركیبی است كه در هفته‌های 11 و 13 انجام می‌شود. اگر AFP در خون شما زیاد باشد ممكن است به این معنا باشد كه دوقلو حامله‌اید یا جنین مبتلا به اسپینابیفیدا، نوعی نقص لوله عصبی است. اگر میزان AFP پایین باشد به معنای این است كه شما به‌تازگی باردار شده‌اید و سن بارداری‌تان آن چیزی كه فكر می‌كردید، نیست. اگر AFP غیرطبیعی باشد سونوگرافی مفصل‌تری برای بررسی ستون فقرات جنین لازم است.

• بررسی آمنیوسنتز برای تشخیص آن است ‌كه جنین كروموزوم غیرطبیعی نداشته باشد. این آزمایش برای خانمی تجویز می‌شود كه در آزمایش‌های قبلی او نشانه‌هایی از برخی مشكلات وجود داشته باشد. آمنیوسنتز به زنان بالای 35 سال هم به منظور بررسی سندرم داون توصیه می‌شود. این كار خطر سقط جنین را هم به همراه دارد.



لینک منبع

مطلب در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟ در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :